Genoteerde variaties van Klaas Bolt
Door:
Willem van Twillert
Liefhebbers van de improvisatiekunst van Klaas Bolt (1927-1990)
kunnen nu daadwerkelijk de onnavolgbaar mooie variaties gaan spelen
die Bolt improviseerde op 14 oktober 1976.
Hij
deed dit op het prachtige drie manualen tellende Pieter Backer-orgel
in de Bonifaciuskerk te Medemblik. Dankzij de ijver van Dick Koomans,
die al Bolts noten van de geluidsdrager overbracht op papier en
ook de uitgave bij Annie Bank verzorgde, zijn nu vijf bundels van
deze illustere Hollandse organist pur sang verschenen,
te weten: Zie ginds komt de stoomboot (improvisatie
1976), Ontwaak gij die slaapt (improvisatie 1982), Psalm
43 (improvisatie 1985) en Psalm 75 en 88 (improvisaties 1982 en
1984). En zo komt uit wat Klaas Bolt weleens gekscherend zei, wanneer
hij geconfronteerd werd met de vraag of hij ook muziek wilde opschrijven
(o.a. meermalen door schrijver dezes): Och, dat doen ze na
mijn dood wel, daarbij nooit bevroedend dat dit moment zo
snel zou komen.
Opvallend
in de Variaties over psalm 130 is de eenvoudige, kernachtige muzikale
zeggingskracht. Bolt zocht de vorm naar aanleiding van een specifiek
register of een karakteristieke registercombinatie. Zo treffen we
in psalm 130 een variatie (nr. 6) aan, die uitsluitend gespeeld
wordt op de karakteristieke Regaal 8. Bolt liet zich bij uitstek
inspireren door de klank. Dick Koomans in zijn toelichting: Zo
zijn deze variaties dit orgel weer op het lijf geschreven, wat geenszins
wil zeggen dat ze op andere instrumenten niet tot hun recht kunnen
komen. Bij het noteren van deze improvisaties is uiteraard getracht
de oorspronkelijke improvisatie te eerbiedigen.
Toch zou het naar mijn mening beter zijn en in de lijn van Klaas
Bolts gedachtengoed wanneer bij maatwisselingen en andersoortige
notaties die vragen oproepen, er ook een gecorrigeerde versie zou
worden afgedrukt. De speler heeft de mogelijkheid in dit geval dan
in plaats van de oorspronkelijke notatie de correctie te gebruiken
van een of meerdere maten. In de variaties 3 en 1 1 zijn deze maatwisselingen
met relatief eenvoudige ingrepen te voorkomen.
Klaas Bolt was zeer gesteld op een duidelijke maatimpuls en maataccentuering,
zodat toch aannemelijk is dat deze maatwisselingen in wezen alles
te maken hebben met de improvisatie en de daarmee samenhangende
dwang om in een honderdste van een seconde een keuze te maken. In
variatie drie gaat Koomans wat betreft maatwisseling zelfs te ver,
immers de eerste maatwisseling - notabene de tweede maat van het
stuk - is overbodig. In maat vijf komt weer een maat van drie tellen
voor (de hoofdmaat is twee-kwart) waardoor alles weer wordt rechtgetrokken
mits men zich niet stoort aan het gegeven dat dan de
cantus firmus (= melodie) in beide inzetten op de tweede tel komt.
Overigens
komen maatwisselingen in het klassieke idioom zelden of nooit voor.
Deze detailkritiek wil echter geenszins zeggen dat dit geen fraaie
en correcte uitgave is. De gravure is puntgaaf, de omslag fraai
en de inhoud... enfin, daar is in het begin van deze recensie alles
al over gezegd. Aanbevolen ook om inzicht in allerlei vormen te
krijgen.
N.a.v.:
Variaties over Ontwaak, gij die slaapt (nr. 11.900.059)
Prijs f 24,95.
Variaties over psalm 75 en psalm 88 (nr. 11.900.072) Prijs f 19,95.
Variaties over psalm 43 (nr. 11.900.074). Prijs f 39,95.
Variaties over psalm 130 (nr. 11.900.089). Prijs f 29,95
Uitgave Annie Bank, exploitatie Harmonia, Postbus 210 1230 AE Loosdrecht.
|